Sektor e-commerce znajduje się w najbardziej ruchliwym okresie roku, z milionami paczek dostarczanych każdego dnia. Ale co konsumenci naprawdę myślą o ekologii opakowań i jak producenci mogą ulepszyć swoje produkty?
Jednym z pozytywnych produktów ubocznych dynamicznie rozwijającej się branży e-commerce dla sektora opakowań jest szybki wzrost popytu na wysokiej jakości opakowania w szerokiej gamie rozmiarów - wystarczająco mocne, aby wytrzymać wstrząsy i uderzenia w całym łańcuchu dystrybucji, ale wystarczająco atrakcyjne, aby dodać marce wartości.
Jednak podczas gdy papier i kartony mają bezkonkurencyjne zalety ekologiczne, inne materiały opakowaniowe są mniej przyjazne dla środowiska, a wielu kupujących wymaga obecnie, aby ich zakupy były dostarczane w bardziej zrównoważonych opakowaniach. Co więcej, konsumenci są gotowi zapłacić za tę ekologię.
Rozpakowywanie danych
Niedawno przeprowadzona ankieta wykazała, że na pytanie o ekologiczne właściwości opakowań, w których dostarczano ich produkty, 39% kupujących w Internecie określiło je jako "nieszkodliwe dla środowiska". Liczba ta wzrosła do 54%, gdy klienci pytani byli konkretnie o artykuły modowe, a 60% w sektorze żywności i napojów.
W corocznym badaniu Unboxing przeprowadzanym przez Macfarlane Packaging 28% konsumentów stwierdziło, że byłoby gotowych zapłacić więcej za bardziej ekologiczne opakowania, a liczba ta wzrosła do 33% w przypadku osób kupujących produkty zdrowotne i kosmetyczne. Problemem pozostaje nie tylko poprawa ekologiczności opakowań, ale także kwestia nadmiernych opakowań - 23 proc. respondentów zadeklarowało zbyt wiele opakowań, by móc je zakupić.
"Świadomość społeczna powoduje, że istnieje zapotrzebowanie na bardziej ekologiczne opakowania".
"Z badania wynika, że sumienie społeczeństwa skutkuje zapotrzebowaniem na bardziej ekologiczne opakowania" - mówi Laurel Granville, Dyrektor Marketingu Macfarlane Packaging. "I podczas gdy w innych obszarach jest jeszcze wiele do zrobienia. Zbyt wiele opakowań pozostaje obecnie w centrum uwagi i stanowi duże wyzwanie dla detalistów, ponieważ równoważą oni potrzebę zapewnienia, że ich produkt dotrze do klienta w stanie nieuszkodzonym, zarządzając jednocześnie wymaganiami klientów dotyczącymi bardziej ekologicznych i odpowiednich opakowań".
Problem z opakowaniami
Kolejną kluczową kwestią dla kupujących online jest łatwość, z jaką można otworzyć opakowanie, przy czym wiele osób ma problem z nadmiernie skomplikowanymi lub bardzo wytrzymałymi opakowaniami. Ankieta przeprowadzona przez DS Smith ujawniła ostatnio, że brytyjscy kupujący spędzają zdumiewające 43 dni swojego życia (19 minut w tygodniu) zmagając się z trudnymi opakowaniami.
Zgodnie z wynikami badania, ponad jedna piąta respondentów (22%) twierdzi, że czuje się pokonana, a jedna czwarta twierdzi, że uszkodziła lub zepsuła produkt. Do najważniejszych skarg dotyczących problematycznych opakowań należą: używanie materiałów, które wymagają użycia narzędzi takich jak nożyczki (50%) do otwierania, zbyt długi czas potrzebny do wyjęcia produktu z opakowania (30%), używanie zbyt dużej ilości taśmy klejącej (30%), same opakowania są zbyt trudne do chwytania, trzymania lub przenoszenia (27%), lub potrzeba śrubokręta do otwarcia (22%).
"Rozwój handlu elektronicznego ma sprawić, że to, czego potrzebujesz, stanie się łatwiejsze niż kiedykolwiek" - mówi Robyn Macdonald, Inclusive Design Lead w DS Smith. Ale jak pokazują badania, wiele marek i sklepów internetowych spada na ostatnią przeszkodę: ułatwiając otwieranie opakowania". Ponieważ Brytyjczycy zgłaszają problemy z jednym na sześć produktów, to właśnie ta niewiedza trafia do ich kieszeni i potencjalnie kosztuje ich miliardy funtów".