Czy kiedykolwiek natknęliście się na prace jakiegoś artysty i poczuliście błogą nostalgię i szczęście? My doświadczyliśmy tego uczucia z twórczością ilustratora Matthew Rivery. Matthew jest profesjonalnym artystą, który skupia się na ilustrowaniu książek dla dzieci. Jego żywe ilustracje opisywane są jako "ekspresyjne i komiczne", dzięki czemu wymyślone przez niego postacie ożywają tak blisko rzeczywistości, jak tylko jest to artystycznie możliwe. Zilustrował trzy książki dla dzieci, wszystkie wydane w 2019 roku, które można kupić na Amazon i innych sprzedawców detalicznych: I'm Happy-Sad Today, Operation Photobomb i Dinosaur Yoga, a także dwie dodatkowe książki zaplanowane do wydania w tym roku! Byliśmy zafascynowani twórczością Mateusza od momentu, kiedy po raz pierwszy opublikował jedną ze swoich ilustracji na Instagramie i oznaczył @GotPrint. Mateusz drukuje u nas pocztówki już od kilku lat. W tym roku mieliśmy przyjemność porozmawiać z nim, aby dowiedzieć się więcej o jego życiu, karierze i wszystkim, co zrobił, aby znaleźć się w tym miejscu, w którym jest dzisiaj.
Reflektor klienta: Ilustrator Matthew Rivera
Dorastałem w Arizonie i rysowałem i tworzyłem sztukę odkąd byłem wystarczająco dorosły, by trzymać kredkę. Studiowałem zarówno muzykę, jak i sztukę na Uniwersytecie Arizony, zanim uzyskałem tytuł licencjata w dziedzinie sztuk pięknych. Po studiach pracowałam jako projektantka graficzna w małej butikowej agencji graficznej w Tucson. W 1999 roku przeprowadziłam się do Los Angeles i przez wiele lat pracowałam jako dyrektor artystyczny w firmie produkującej zabawki, zajmując się produkcją opakowań i katalogów. Następnie, w 2009 roku, przeniosłam się do dużej korporacji, gdzie skupiłam się na brandingu i marketingu. Pięć lat temu zdałam sobie sprawę, że potrzebuję więcej kreatywnej pracy w moim życiu. Wtedy właśnie ponownie sięgnęłam po akwarele i przybory do rysowania, aby rozpocząć karierę ilustratorki i pisarki dla dzieci. Przez jakiś czas pracowałam na etacie od 9 do 5, a każdą wolną chwilę, wieczory i weekendy, wykorzystywałam na budowanie kariery ilustratorki. Cieszę się, że mogę podzielić się tym, że moje pierwsze książki obrazkowe jako ilustrator zostały wydane w 2019 roku. Mam również trzy nowe książki, które ukażą się w ciągu najbliższych 14 miesięcy. Teraz mieszkam w Portland, OR, a w wolnym czasie staram się zgubić się w przyrodzie tak bardzo, jak to możliwe. Uwielbiam też czytać, uwielbiam gotować i mam pasję do zwierząt i spraw zwierzęcych.
Jak zaczęłaś swoją przygodę z projektowaniem i ilustracją? Co Cię zainspirowało?
Zawsze pociągała mnie sztuka i projektowanie. Wygrałam każdy konkurs na plakat w szkole podstawowej i byłam redaktorem rocznika w szkole średniej. Na studiach zaczęłam studiować edukację muzyczną, ale na drugim roku wybrałam sztukę piękną. Wzięłam udział w kilku kursach ilustracji, ale czułam, że projektowanie graficzne i sztuka komercyjna to bardziej praktyczny wybór w tamtym czasie. Tak zaczęła się moja kariera jako projektanta. Jako dziecko, byłem całkowicie zainspirowany serią książek Walta Disneya o naturze i zwierzętach. Zawsze rysowałem ptaki, zwierzęta z safari, życie morskie i dinozaury. Zwierzęta i natura zdecydowanie były dla mnie źródłem inspiracji. To, plus moja miłość do czytania i opowiadania historii, doprowadziło mnie do pisania i ilustrowania.
Co składa się na Pani codzienne życie jako kreatywnego profesjonalisty?
Moja kariera to biznes. Ponadto, jako freelancer, ważne jest, aby się pojawić i wykonać pracę. Jestem przy biurku o 8:30 rano i upewniam się, że robię przerwę na lunch około południa. Jeśli mam deadline'y lub jestem zawalona robotą, łatwo jest mi usiąść rano, jeszcze w ubraniu treningowym lub piżamie, i rysować i malować do wieczora, nie ruszając się od biurka. Staram się robić sobie przerwy i trzymać się z dala od mediów społecznościowych, kiedy pracuję. Wydzielam też czas na obowiązki administracyjne, takie jak odpowiadanie na maile, aktualizowanie strony internetowej, planowanie grafiku itp. Jeśli nie mam terminów lub jestem pomiędzy projektami, wypełniam swój czas pracując nad własnymi opowiadaniami i rękopisami, co obejmuje poszukiwania w bibliotece, rysowanie w zoo lub ogrodzie botanicznym oraz tworzenie nowych dzieł na potrzeby promocji.
Co powiedziałabyś swojemu młodszemu ja, gdybyś mogła cofnąć się w czasie?
Powiedziałabym, żeby trzymać się ilustracji! Miałam ponad 20-letnią przerwę od tworzenia sztuki. Staram się nie myśleć o przeszłości i skupiam się na przyszłości, ale uważam to za jeden z moich największych żali.
Co jest najtrudniejsze w byciu ilustratorem/projektantem?
Najtrudniejszą częścią jest nieznane. Nawet po zbudowaniu portfolio, znalezieniu agenta, pracy z wydawcami i opublikowaniu swoich prac, muszę przyznać, że nie ma żadnych gwarancji. Ta kariera wymaga ogromnej ilości wytrwałości. Wydaje mi się, że tak długo, jak będę przychodzić do biurka, tworzyć sztukę i ciężko pracować, będę utrzymywać energię płynącą we właściwym kierunku.
Który z Twoich projektów jest Twoim ulubionym i dlaczego?
Nie mam ulubionego projektu. Kocham każdą z moich książek z różnych powodów. Ponadto, z każdą z nich rozwijam się jako artystka. W tym roku ukażą się dwie książki obrazkowe, na które jestem bardzo podekscytowana. Jedna z nich opowiada historię młodego flaminga, który jest wybrednym niejadkiem. Tak się składa, że flamingi to moje ulubione ptaki. Sztuka wymagała wielu piór, wielu wycieczek do zoo w Los Angeles w celu przeprowadzenia badań i wielu różowych farb! Druga książka jest o "unisaurusie", który łączy moją miłość do jednorożców i dinozaurów. Obie są cudownymi historiami i każda z nich popchnęła moją sztukę na nowy poziom.
Jakich rad udzieliłabyś młodym, aspirującym artystom, którzy chcą zrobić karierę dzięki swojemu talentowi?
Posiadanie talentu jest fantastyczne, ale wykonywanie rzeczywistej pracy liczy się bardziej. Moje ulubione motto brzmi: "Nigdy nie pragnij tego bardziej niż pracuj na to". Jeśli jesteś ilustratorem lub pisarzem, który chce tworzyć książki dla dzieci, gorąco polecam wstąpienie do Society of Children's Book Writers and Illustrators (SCBWI). Jest to organizacja składająca się z autorów, ilustratorów i innych profesjonalistów pracujących w wydawnictwach dziecięcych. Ich coroczne konferencje dają możliwość podzielenia się swoimi pracami poprzez pokazy portfolio, a także nawiązania kontaktów z redaktorami i dyrektorami artystycznymi ze wszystkich głównych i niezależnych wydawnictw. Ponadto, można spotkać innych pisarzy i ilustratorów na tej samej drodze. Stając się członkiem, zyskujesz dostęp do wielu informacji: jak pisać dla dzieci, znaleźć agenta, sprzedawać swoje opowiadania, itd. W ten sposób poznałam krąg moich przyjaciół i w ten sposób zaczęliśmy działać w tym biznesie.
W jaki sposób wykorzystujesz produkty GotPrint do promowania/dzielenia się swoją twórczością?
Pocztówki są niezbędne dla ilustratora pracującego w wydawnictwach dziecięcych. Są one jednym z moich głównych narzędzi reklamowych i świetnym sposobem na pokazanie moich prac. Staram się trzy razy w roku robić mailing, aby dotrzeć do dyrektorów artystycznych i redaktorów w wydawnictwach. Dodatkowo, rozdaję pocztówki na konferencjach SCBWI, w których uczestniczę przez cały rok, a w których biorą udział redaktorzy, dyrektorzy artystyczni i agenci poszukujący nowych talentów. Moja poprzednia agentka skontaktowała się ze mną przez moją pocztówkę, którą wzięła na imprezie SCBWI, na której prezentowano portfolio, kilka lat temu. Jako narzędzie marketingowe, pocztówki są bardzo ważne. Od wielu lat drukuję swoje pocztówki w GotPrint, ponieważ są niedrogie i szybkie, bez poświęcania jakości. Konferencje nie są tanie, więc miło jest zaoszczędzić na druku.
Co jest najbardziej satysfakcjonujące w byciu ilustratorem/projektantem?
Tworzenie książki obrazkowej wymaga ogromnej ilości ciężkiej pracy. Kiedy dostajesz manuskrypt, zaczynasz od naszkicowania trzydziestu dwóch stron koncepcyjnych. Następnie, po zatwierdzeniu, spędzasz tygodnie, a nawet miesiące, rysując i malując ostateczną wersję książki. W końcu, miesiące później, widzisz swoją książkę na półce w księgarni, lub w sprzedaży online, z twoim nazwiskiem na okładce. Widzieć moje książki w sprzedaży i w rękach dzieci, to zdecydowanie najbardziej satysfakcjonująca część mojej pracy.
Mamy nadzieję, że ten wywiad zainspiruje artystyczne jednostki, które mają ambicje, aby kontynuować karierę w kreatywnej dziedzinie.
Nadchodzące wydania Matthew Rivery, Fussy Flamingo i Roxy, the Last Unisaurus Rex zaplanowane są na 1 lipca i 1 października 2020 roku. Zajrzyj na jego stronę internetową, gdzie możesz zamówić swoje egzemplarze w przedsprzedaży lub kupić książki, które już się ukazały. Nie zapomnijcie też śledzić @matthewdidit na Instagramie, aby otrzymać codzienną dawkę szczęścia!