Stworzyłeś lub wybrałeś idealny projekt, wszystko powinno być gotowe do druku, prawda?
Nie do końca. Wszystko zaczyna się od ustawienia odpowiedniego trybu kolorów dla Twojego projektu. To zależy od tego, w jakim medium zamierzasz wykorzystać swój projekt: cyfrowym czy drukowanym. Istnieją dwa główne tryby kolorów, o których należy wiedzieć przed ukończeniem końcowego produktu: RGB i CMYK.
Tworzenie pliku w niewłaściwym trybie kolorów może być receptą na katastrofę, ponieważ Twój produkt końcowy będzie miał kolory, które są zupełnie nietrafione i/lub niedokładne.
Po pierwsze, zdefiniujmy znaczenie i główne różnice pomiędzy tymi dwoma trybami kolorów.
RGB:
RGB to skrót od czerwonego, zielonego i niebieskiego, które są kolorami podstawowymi. Model RGB jest lepiej znany jako model addytywny, ponieważ kolory są dodawane razem, aby stworzyć obrazy, które widzimy na ekranie komputera. Kiedy światło z ekranu jest rzutowane na kolory, to krwawi je razem na siatkówce oka, tworząc pożądane kolory, AKA sposób, w jaki faktycznie postrzegamy kolory, aby być.
Model addytywny
Addytywne kolory, rzutowane światło system kolorów, są tworzone przez metodę, która łączy wiele różnych kolorów światła razem. Wszystkie kolory zaczynają się od czarnego, lub brak światła, a następnie różne kolory (lub światła) są dodawane do produkcji widocznych kolorów. Czerwony, zielony i niebieski to główne podstawowe kolory światła, które są używane w modelu addytywnym. Kombinacja dwóch z tych kolorów stworzy drugorzędny kolor addytywny: cyjan, magenta lub żółty.
Często można zobaczyć obrazy w trybie kolorów RGB na ekranach cyfrowych, takich jak telewizory i monitory komputerowe (LCD/LED). RGB może być używany tylko przez urządzenia, które generują światło. Obraz zaprojektowany w trybie kolorów RGB nadaje się do druku tylko wtedy, gdy drukujesz swój produkt na drukarce cyfrowej.
Jeśli chcesz, aby Twój projekt był drukowany profesjonalnie, musisz zmienić tryb kolorów na CMYK, który zdefiniujemy poniżej.
CMYK:
CMYK to skrót od cyjan, magenta, żółty i czarny, i jest to model odejmujący, przeciwny do modelu RGB. Oznacza to, że kolory są odejmowane od naturalnego białego światła do pigmentów, które są następnie drukowane na papierze w postaci małych kropek.
Na przykład, odejmując magentę od żółtego otrzymamy kolor czerwony. Im więcej kolorów dodasz do siebie, tym ciemniejsze będą, ponieważ odejmujesz je od bieli.
Model subtraktywny
Subtractive kolory, odbitego światła system kolorów, zaczyna się od białego światła / papier. Dlatego więcej kolorów dodać razem, tym ciemniejsze będą. Powodem tego jest to, że światło jest pochłaniane lub usuwane, aby stworzyć różne kolory. Kluczowym kolorem dla trybu CMYK jest czarny (K). Dodanie tego koloru pomaga neutralizować obrazy i dodaje gęstości cieniom.
Należy pamiętać, że atramenty CMYK nie zawsze dają ten sam kolor, co oryginalny obraz. Istnieje jednak wiele możliwych kombinacji CMYK, aby uzyskać ten sam obraz, tak aby na papierze wyglądał tak, jak na komputerze w trybie RGB. Programy takie jak Photoshop, Illustrator i InDesign oferują presety CMYK, które zalecają najlepszą kombinację do wyboru dla wielu różnych ustawień prasy/drukarki.
Dlaczego te dwa tryby renderowania różnią się od siebie?
Każdy projekt jest unikalny - co oznacza, że ilość białej przestrzeni i kolory mieszane ze sobą będą się różnić w zależności od projektu. W rezultacie, zarówno RGB jak i CMYK są renderowane w różny sposób.
Na przykład, ponieważ RGB oferuje szeroki zakres kolorów w swoim modelu kolorów, plik, który został zaprojektowany w tym trybie będzie miał możliwość użycia jasnych, żywych kolorów. Kiedy konwertuje się do CMYK, innego modelu kolorów, który nie oferuje tego samego zakresu, wtedy konwersja powoduje, że wiele z tych jasnych kolorów spada płasko i wygląda nudno lub mgliście.Bez względu na to, w jakim trybie kolorów tworzysz projekt, kolory są przeznaczone do wyglądania ciemniej w druku. Każda drukarnia ma inne wymagania dla obrazów i grafiki, więc konsultacje z firmą poligraficzną mogą pomóc wyeliminować szanse, że projekt straci zbyt wiele ze swoich oryginalnych kolorów. Sprawdź, w jakich formatach drukarnia jest w stanie drukować, i zbierz szczegóły dotyczące konwersji plików. Każda drukarka jest inna, więc każdy DPI będzie się różnić, jak również.
Jeśli wiesz, jaki papier i drukarka będą używane, wtedy twój plik może być przekonwertowany do CMYK w najlepszy możliwy sposób.
Którego z nich powinienem użyć?
Zauważyliśmy już, że RGB jest najlepiej używany dla mediów cyfrowych, podczas gdy CMYK jest lepiej pozostawiony dla mediów drukarskich. Chociaż jest to prawda, wielu projektantów nadal woli tworzyć swoje projekty najpierw w trybie RGB, a następnie konwertować je do CMYK tuż przed wysłaniem do druku. Dzieje się tak dlatego, że masz o wiele więcej korzyści podczas projektowania w trybie RGB, ponieważ RGB ma szerszy zakres opcji kolorystycznych.
Inne korzyści to możliwość pracy z mniejszymi plikami, nie wspominając o tym, że trzy najpopularniejsze programy do edycji (Photoshop, InDesign i Illustrator) wszystkie opierają się na formacie RGB. Wreszcie, jeśli chcesz stworzyć projekt, który będzie nadawał się zarówno do druku, jak i na stronę internetową, będziesz miał już plik gotowy do pracy w trybie RGB.
Jeśli jednak dokładność kolorów jest niezwykle istotna dla Twoich wydruków i chcesz uzyskać techniczne podejście do dokładności kolorów, wtedy możesz stworzyć swój projekt całkowicie w CMYK. Projektowanie w tym trybie kolorystycznym zdecydowanie pomoże Ci uzyskać bardziej przejrzystą reprezentację Twojego produktu końcowego.
Jak wspomnieliśmy wcześniej, dwa różne tryby kolorów renderują się inaczej, dlatego wybór projektowania w trybie kolorów CMYK jest jednym ze sposobów upewnienia się, że kolory w gotowym produkcie nie będą zbyt płaskie. Ta metoda jest zalecana, jeśli masz projekt, który jest bogaty w kolory.
Dowiedz się o rodzaju drukarki, do której zostanie wysłany produkt końcowy. Jeśli jest to drukarnia cyfrowa, to zachowaj swój plik w formacie RGB. Jest to najlepsza opcja w przypadku drukowania zdjęć. Jeśli jednak masz plik, który ma być wydrukowany na offsetowej drukarce pełnokolorowej, dokonaj konwersji na CMYK.
Zawsze pamiętaj o medium, z którym chcesz pracować, aby osiągnąć jak największą dokładność kolorów.
Narzędzia do konwersji
Teraz, gdy już rozumiesz dlaczego konieczne i ważne jest, aby Twoje pliki były ustawione w odpowiednim trybie kolorów przed drukiem, nadszedł czas, aby dowiedzieć się jak dokonać konwersji. Najczęstszym sposobem, w jaki projektanci to robią, jest projektowanie obrazu w trybie RGB, a następnie konwersja na końcu do CMYK.
Warto zapisać kopię zapasową pliku przed konwersją i pamiętać, że interakcja kolorów pomiędzy trybami mieszania warstw będzie się zmieniać przy zmianie trybu - to normalne. Możesz spłaszczyć swój plik przed konwersją, ale nie jest to wymagane.
Wspomnieliśmy wcześniej, że Photoshop, Illustrator i InDesign firmy Adobe są najczęściej używanymi programami do tworzenia projektów, a wszystkie te programy bazują na trybie RGB. Stąd programy te ułatwiają konwersję do CMYK i ustawianie określonych intencji renderowania, aby plik był gotowy do druku. Oto jak:
Illustrator: File (Plik) > Document Color Mode (Tryb koloru dokumentu) > CMYK or RGB Color (Kolor CMYK lub RGB).
InDesign: Okno > Kolor > przycisk rozwijany w prawym górnym rogu > CMYK lub RGB.
Poniżej znajduje się instrukcja krok po kroku, jak przekonwertować tryby kolorów, aby ustawić je do druku w Photoshopie:
Krok 1 > W Photoshopie wybierz "Edit" następnie "Color Setting".
Krok 2 > Wybierz profil CMYK najlepiej pasujący do ostatecznych warunków drukowania.
Krok 3 > Możesz wybrać "Więcej opcji", aby ustawić intencję renderowania podczas konwersji wartości RGB na CMYK. "Perceptual" jest najlepszy dla fotografii, ponieważ zachowa wizualne relacje obrazu źródłowego.
Krok 4 > Otwórz obraz RGB, który chcesz przekonwertować.
Krok 5 > Dokonaj dowolnej edycji, zastosuj filtry i poprawki, gdy obraz jest nadal w trybie RGB.
Krok 6 > Wybierz "View" - "Gamut Warning", aby zobaczyć wszystkie kolory, które zmieniają kolor na szary, który reprezentuje kolory, które nie mogą być produkowane w CMYK. Dla tych kolorów, Photoshop wybierze najbliższy kolor, który może zastąpić, w zależności od intencji renderowania, które ustawiłeś wcześniej.
Krok 7 > Wybierz "Obraz" - "Tryb" - "Kolor CMYK". Pamiętaj, że niektóre jasne kolory mogą zmienić się w matowy kolor po konwersji.
Oto kilka darmowych zasobów online, których możesz użyć, jeśli nie masz żadnego z tych programów do edycji:
www.cmyk2rgb.com
https://webriti.com/online-tools-convert-rgb-to-cmyk/
Teraz, gdy już omówiliśmy główne różnice między RGB a CMYK, w którym trybie kolorów lubisz pracować? Podziel się nimi w komentarzach!